Když se ptáme: „Co je člověk?“, … musíme dát vždy dvě nebo přesněji tři odpovědi.
První odpověď: člověk je předně tím, čím je podle své bytnosti … Člověk by měl být charakterizován jako „konečná svoboda“ … Jeho jednání vychází z totality a středu jeho bytí. Nereaguje na vnější podněty automaticky, nýbrž s přemýšlením, uvážením a rozhodnutím. Tato svoboda „centrovaného jednání“ … dělá člověka člověkem. …
A nyní ta druhá stránka: existenciální situace člověka. V angličtině je pro to pěkné slůvko predicament (= tíseň), které říká, že se jedná o negativní situaci, kterou Pascal nazýval „bídou toho, kdo je velký“. … „Jsme odcizeni své pravé bytnosti“, chtěl bych říci s existencialistickými filosofy. … [Ti] popisují lidskou situaci jako situaci zlomu. Esenciální dobro je rozlomeno, bytí je odcizeno tomu, čím je ve své bytnosti, a čím by proto mělo být. …
Jako třetí podávám popis skutečného bytí, totiž života se všemi jeho dvojznačnostmi. Dvojznačnost v tomto smyslu znamená, že esenciální a existenciální bytí jsou vzájemně propletena. A do této souvislosti patří také síla, o níž mluví náboženství, síla spásy. … Spasení … se děje tím, že se odkryje propast mezi naším esenciálním bytím a naším existenciálním odcizením. Tím je umožněn návrat k našemu esenciálnímu bytí v podmínkách existence. … „Nové bytí“ je bytí postavené mimo esenci a existenci, bytí zachraňující.