Člověk je také osobností a s osobností souvisí idea člověka, jeho poslání ve světě. A zde se vše mění. Osobnost není naturalistickou, nýbrž duchovní kategorií. Osobnost není nedělitelná, není atomem vzhledem k jakémusi celku kosmickému, rodovému nebo společenskému. Osobnost znamená svobodu a nezávislost člověka na přírodě, na společnosti, na státu, není však jen egoistickým potvrzením, ale právě naopak. Personalismus neznamená, tak jako individualismus, egocentrickou izolaci. Osobnost v člověku znamená jeho nezávislost na materiálním světě … Osobnost nevzniká z rodového kosmického vývoje, nerodí se z otce a matky, ale pochází od Boha, vyjevuje se z jiného světa, je svědectvím toho, že člověk je průsečíkem dvou světů, že v něm probíhá boj ducha a přírody, svobody a nutnosti, nezávislosti a závislosti. Osobnost existuje mimo vztah individuálně-jedinečného a obecně-rodového, mimo vztah části a celku, orgánů a organismu. … Osobnost člověka není determinována dědičností, biologicky ani společensky, je svobodou člověka, možností vítězství nad determinací světa. Vše osobní v člověku je protikladné jakémukoli automatismu, jenž hraje takovou roli v lidském životě, automatismu psychickému i společenskému.
O otroctví a svobodě člověka, přel. J. Kranát a I. Mesňankina, OIKOYMENH, Praha 1997, str. 31