Mohli bychom se domnívat, že křesťan je právě ten, kdo všechno vztahuje k Bohu a chce všechno formovat z náboženské perspektivy... To je jistě pravda potud, že člověk ví, že vše pozemské … objímá Jediný, Nepochopitelný, kterého nazýváme Bůh...
Ale je to právě objetí Bohem, tedy Nepochopitelným, tím, kterého nemůžeme do bilance svého života zakalkulovat jako ohraničenou, přehlednou, určitou položku. A proto může křesťan zaujmout nepředpojatý a upřímný postoj k pluralismu svého života, svého okolí, svých bližních a lidské společnosti. ... Právě pro křesťana se všechny tyto plurální momenty existence nedají integrovat do přehledného a zvládnutelného systému. Existuje pravý pluralismus skutečnosti. Tento pluralismus ... není pouhé prázdné zdání, za nímž by "pravá skutečnost" (Jedno, absolutno, Bůh) trvala tak, že by všechno bylo v zásadě jen nicotné zdání nebo právě tento jeden absolutní Bůh.
Pokud křesťan skutečně vyznává, že Bůh může být a je natolik Bůh, že může uvést ve skutečnost to, co je od něj vpravdě odlišné a co je absolutně, nevypočitatelně pluralitní, pak se křesťan může a musí tomuto pluralismu lidské existence v pravé důvěře nezaujatě vystavit.
Základy křesťanské víry, přel. K. Říha et al., Trinitas, Svitavy 2004, str. 537n.*