Morgan Scott Peck

Morgan Scott Peck

Když dohlížím na práci jiných psychoterapeutů, zjišťuji téměř pravidelně, že věnují jen malou (nebo vůbec žádnou) pozornost tomu, jak jejich pacienti vnímají svět. To má několik příčin; jednou z nich však je falešná představa, že když se pacient sám nepovažuje za „nábožensky založeného“, protože nevěří v Boha a není členem žádné církve, pak prostě žádné náboženství nevyznává a není třeba se tím dále zabývat.

Ve skutečnosti však každý má určitý soubor představ a jistot o povaze tohoto světa, ať už se k nim otevřeně hlásí nebo ne. Připadá pacientovi svět vpodstatě chaotický a nesmyslný, takže považuje za jedině rozumné skočit po jakékoli příležitosti a rychle si něco užít? Zdá se mu, že je člověk člověku vlkem a bezohlednost je klíčem k přežití? Nebo má pocit, že je svět pohostinný a všechno vždycky dopadne dobře, takže není nutné si moc lámat hlavu tím, co bude? Představuje si, že svět má povinnost ho živit bez ohledu na to, jak si v životě povede? Nebo má před očima vesmír s přísnými zákony, kde může být zasažen bleskem a vyvržen, pokud se jen trochu odchýlí od stanovené trasy? A tak bychom mohli pokračovat, protože lidé mají nejrůznější světonázory. ...

Proto těm, které učím, říkám: „Zjistěte, v co pacient věří, i když vám tvrdí, že je nevěřící.“

Nevyšlapanou cestou, přel. J. Jařab, Odeon, Praha 1993, str. 149n.

Obvykle si nejsme plně vědomi toho, jaký světonázor či náboženství vlastně máme. Mnozí pacienti si to neuvědomují vůbec a dokonce si někdy myslí, že mají určitou víru, zatímco ve skutečnosti nějaká úplně odlišná víra má ve své moci je.

Nevyšlapanou cestou, přel. J. Jařab, Odeon, Praha 1993, str. 150

Jestliže prohlásíme, že naši schopnost milovat, naši snahu růst a vyvíjet se, nám nějak „vdechl“ Bůh, pak se musíme zeptat, proč to učinil. Proč si Bůh přeje, abychom rostli? K čemu směřuje náš růst? Co je konečným cílem evoluce? Co od nás Bůh chce?

Nemám v úmyslu se zde zabývat subtilními teologickými záležitostmi; snad mi učenci prominou, když vynechám všechna „a“, „ale“ a „jestliže“, která nezbytně patří ke spekulativní teologii. Ať se totiž bude kolem této horké kaše přešlapovat sebeopatrněji, nakonec všichni, kdo předpokládají existenci milujícího Boha a opravdu o tom přemýšlejí, dospějí k jediné děsivé myšlence: Bůh chce, abychom se stali Jím samotným. Rosteme směrem k božství. Cílem evoluce je Bůh. Je to On, který je zdrojem evoluční síly; k Němu směřujeme. To máme na mysli, když říkáme, že On je alfa i omega, počátek i konec.

Nevyšlapanou cestou, přel. J. Jařab, Odeon, Praha 1993, str. 217*