[Existence má charakter poznání. Specifického poznání...]
Člověk existuje v prostoru otevřených možností; možností své budoucí existence. Ve svém rozvrhování budoucího „zvažuje“, která z těchto možností je „nejlepší“; a jedné z těchto možností – té, u níž se domnívá, že ji poznává jako nejlepší – dává prioritu. …
Někdo jistě může konat něco jiného než to, co konstatuje jako prioritu. Ne však něco jiného, než co jako prioritu poznává! Koná-li něco jiného, poznává něco jiného jako prioritu. … Konání tedy nelze od poznání oddělit. Konání je aktualizace určité rozvržené budoucnosti, poznané jako priorita. Jako priorita je něco poznáno jen tam, kde se tomu prakticky priorita dává.
Dávání priority, upřednostňování, nelze rozložit na teoretický úkon poznání, v němž se konstatuje, co je priorita, a úkon uskutečnění tohoto poznání. Neboť poznání tu znamená poznání, že něco má být uskutečněno; bez této vztaženosti k aktualizaci to není poznání prioritní možnosti. Neexistuje tedy ani žádné „provedení“, které by takříkajíc jako druhý akt následovalo po poznání nejlepší možnosti a které by pak bylo už jen věcí nervů a svalů. … Úkon upřednostnění je jediný úkon poznání; praktická aktualizace je v něm zahrnuta.