Pokud modelem pravého vědění uděláme empirickou vědu, mýtus mu zjevně nebude odpovídat; bude se jevit jako „primitivní“ nebo „antropomorfní“ typ vědění, ve své době možná ne úplně bezcenný, ale ve srovnání s rovnicemi matematické fyziky určitě zásadně nedokonalý a iracionální.
Model pozitivní vědy nám znemožňuje porozumět mýtu, a to jak minulému, tak přítomnému.
Pokud jde o mýtus minulosti, budou historicky vyrostlé symboly a dogmata mylně chápány jako pojmy a verifikovatelné výroky, jejichž hodnota se nevyhnutelně ukáže jako pochybná. Symboly mýtu se tímto postojem odřezávají od svého základu v nevědomí; požaduje se po nich, aby se legitimovaly tak, jako by to byly výroky o objektech. Mylně se předpokládá, že mýtus byl míněn „doslovně“, ne symbolicky, a v důsledku toho se jeví jako naivní nebo pověrečný.
Pokud jde o mýtus přítomnosti, jsou výsledky stejně destruktivní. Mýtus má v lidské existenci jistou fundamentální funkci a mýty se budou vytvářet bez ohledu na to, co si o nich kdo myslí. Mýtus nemůžeme překonat, můžeme jej jen špatně pochopit. Pokud jde o současný mýtus, od osmnáctého století dále, v důsledku pozitivistického nepochopení se tvrdí, že mytické symboly jsou to, co symboly minulosti údajně bohužel nejsou, totiž „věda“ nebo „teorie“. Symboly jako „rozum“, „lidstvo“, „proletariát“, „rasa“, „komunistická společnost“, „světový mír“ atd. se pokládají za podstatně odlišné od symbolů pohanských nebo křesťanských, protože jejich mytická pravda je zastíněna přidaným mýtem vědy, kterým byly překryty.
Order and History III, LSU Press, Baton Rouge-London 1990, str. 187